سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، منشأ هرگونه خیری است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
سه شنبه 92 اردیبهشت 24 , ساعت 3:48 عصر

دو شب پیش زلزله ای به بزرگی 6/4 در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر شیراز رو لرزوندو باعث شد عده زیادی شب رو با نگرانی به صبح برسونند به همین دلیل این پست رو مینویسم تا شاید کمی از نگرانی و اظطراب در هنگام وقوع زلزله رو کمتر کنیم.

 

نگاه اجمالی:


در هنگام وقوع زلزله بارها با کلمه مقیاس ریشتر مواجه می‌شویم. شاید کلمه مقیاس مرکالی هم به گوشتان رسیده باشد. هر چند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو مقیاس قدرت یک زلزله را از دو جنبه مختلف بیان کنند. از مقیاس ریشتر برای بیان بزرگی یک زمین لرزه یعنی مقدار(انرژی آزاد شده طی یک زمین لرزه استفاده می‌شود.

تصویر 

 

مقیاس ریشتر:


اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه بزرگی زمین لرزه را از لرزه نگار به دست می‌آورند. مقیاس ریشتر لگاریتمی است یعنی افزایش یک واحد در مقیاس ریشتر نشان دهنده افزایش ده واحدی در دامنه موج است. به عبارت دیگر دامنه موج در زلزله 6 ریشتری ده برابر دامنه موج زلزله 5 ریشتری است و دامنه موج 7 ریشتر 100 برابر زلزله 5 ریشتری است. مقدار انرژی آزاد شده در زلزله 6 ریشتری 7.21 برابر زلزله 5 ریشتری است.

بزرگترین زلزله ثبت شده:


بزرگترین زلزله ثبت شده 9.5 ریشتر شدت داشت، هرچند که مطمئناً زلزله‌های شدیدتری در تاریخ طولانی زمین روی داده است. عمده زلزله‌هایی که روی می‌دهد کمتر از 3 ریشتر قدرت دارند. زمین لرزه هایی که کمتر از 4 ریشتر شدت داشته باشند، نمی‌توانند ویرانی‌های چندانی به بار آورند. زلزله هایی که 7 ریشتر یا بیشتر قدرت داشته باشند، زلزله های شدیدی محسوب می‌شوند. مقیاس ریشتر فقط یکی از عواملی است که تبعات یک زلزله را بیان می‌کند.

تصویر 

 

قدرت زلزله:


قدرت تخریبی یک زلزله علاوه بر قدرت آن به ساختار زمین در منطقه مورد نظر و طراحی و مکان سازه‌های ساخت بشر بستگی دارد. میزان ویرانی‌های به بار آمده را معمولاً با مقیاس مرکالی بیان می‌کنند. دانشمندان می‌توانند درجه مقیاس ریشتر را درست پس از زمین لرزه و زمانی که امکان مقایسه اطلاعات از ایستگاه‌های مختلف زلزله نگاری به وجود آمده، معین کنند.

اما درجه مرکالی را نمی توان به این سرعت مشخص کرد و لازم است که محققان زمانی کافی برای بررسی اتفاقاتی که حین زمین لرزه روی داده است، در اختیار داشته باشند. هنگامی که تصور دقیقی از میزان خسارت های وارده به عمل آمد، می توان درجه مرکالی مناسب را تخمین زد.

اقدامات قبل از وقوع زلزله چیست

 

قبل از وقوع زلزله

بیاموزید چگونه در هنگام حرکت زمین خود را نجات دهید. اکثر زمین لرزه ها بیشتر از چند ثانیه به طول می انجامند و در این مدت زمان دانستن اینکه چه کارهایی باید انجام دهید بسیار اهمیت دارد.

- همه اعضای خانواده خود را از نکات ایمنی درباره زمین لرزه آگاه کنید. نکاتی از قبیل 1- کارهایی که در هنگام وقوع زمین لرزه باید انجام دهید، 2- مناطق امن اتاق مانند زیر یک میز بسیار محکم و یا داخل چارچوبها، 3- مناطق نا امنی که باید از رفتن به آنها جلوگیری شود از قبیل کنار پنجره، آیینه های بزرگ، مبلمان سنگین و بزرگ، و شومینه.

- لوازم اضطراری را ذخیره کنید. این لوازم شامل رادیو و باطری های اضافی، چراغ قوه و باطری های اضافی، لوازم کمکهای اولیه، بطری های آب، غذا و نیازهای درمانی و پزشکی برای دو هفته، پتو، سوخت مورد نیاز برای پخت و پز، ابزارهای مورد نیاز برای بستن گاز، آب و برق.

- چیدمان خانه خود را به الگویی ایمن تغییر دهید: اجسام سنگین تر را در طبقات پایین تر قرار داده و اجسام شکستنی را در کابینتهای دربسته و قفل دار بگذارید. از آویزان کردن آیینه ها و یا قاب عکسهای سنگین در بخشهایی از منزل که معمولا استراحتگاه یا محل خواب به شمار می رود پرهیز کنید.

- اجسام سنگینی از قبیل آبگرمکن یا یخچالها را در جای خود محکم کنید.

- مایعات قابل اشتعال را به دور از منابع آتشزایی مانند آبگرمکنها، اجاق گاز و یا تنور قرار دهید.

- بیاموزید در هنگام زلزله چه کارهایی را با سرعت عمل بالا انجام دهید و از آموزش دادن این فعالیتها به اعضای خانواده خود اطمینان حاصل کنید.

- مکان اصلی و شیوه بستن آب، گاز و برق را بدانید و آن را به اعضای خانواده خود یاد دهید.

 

 

نحوه عملکرد شما در حین زلزله

اگر شما از قبل مسیرهای خروج از ساختمان را در ذهن تکرار کرده باشید و با خانواده به صورت یک مانور چند بار خروج سریع از منزل را انجام داده باشید ، میتوانید با اولین لرزش برای خروج از منزل اقدام کنید . البته این در صورتی امکان پذیر است که شما در یک برج و یا آپارتمان بلند مرتبه نباشید ، البته باز هم اگر زلزله ای ضعیف را تجربه کردید پس از پایان آن حتما از خانه بیرون بروید حتی اگر در برج زندگی میکنید !
نقاط امن: این نقاط میتوانند در صورتی که شما فرصت خروج از منزل را نداشته باشید به داد شما برسند به طور مثال یک میز محکم فلزی یا نهار خوری، گوشه های دیوارهای اصلی و چهار چوب در را میتوان از نقاط امن نامید شرح کامل این نقاط رامیتوانید با مطالعه بخش ایمن سازی سایت در منزلتان بیابید !

نقاط خطرناک به هنگام وقوع زلزله

خطرناکترین نقاط هنگام زلزله، بیرون ساختمان در راهروها و کوچه ها و در کنار بیرونی دیوارهاست. بیشترین جراحات و سوانح ناشی از زلزله، در نتیجه فرو ریختن دیوارها، پرت شدن خرده های شیشه و افتادن اجسام است.
بیشتر مرگ و میرها زمانی اتفاق می افتد که مردم به سمت بیرون ساختمان می روند. مرگ، معمولا در اثر افتادن اجسام، از دیوار در حال ریزش اتفاق می افتد. حرکات زمین حین زلزله بسیار بعید است که عامل مرگ یا جراحت باشد.
بهترین راه محافظت حین زلزله، قرار گرفتن در زیر مبلمان، میز یا نیمکت می باشد.

در هنگام زلزله چه باید کرد
 

در هنگام زلزله

- اگر در داخل ساختمان هستید همانجا باقی بمانید. به سرعت خود را به یکی از بخشهای امن اتاق مانند زیر یک میز محکم و یا در کنار یک دیوار داخلی بایستید. هدف از این کار جلوگیری از سقوط اجسام بر سر و قرار گیری در بخشهای مقاوم اتاق است. از پناه گرفتن در نزدیکی پنجره، وسایل سنگین، ابزارهای سنگین و یا اجاق گاز خودداری کنید.

- اگر در حال آشپزی هستید اجاق گاز را خاموش کرده و سپس پناه بگیرید.

- اگر در خارج از ساختمان هستید به منطقه ای باز بروید که در آنجا احتمال برخورد اجسام در حال سقوط با شما کم باشد. از ساختمانها، دکلهای برق و درختان فاصله بگیرید.

- اگر در حال رانندگی هستید به آرامی سرعت خود را کاسته و در کنار جاده یا خیابان بایستید. از ایستادن بر رو یا زیر پلهای هوایی، روگذرها و یا کنار دکلهای برق، درختان و یا تابلوهای بزرگ خودداری کرده و در خودروی خود باقی بمانید.

منبع : دانشنامه رشد



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

 
 
goodmorningtextmessages
کولیس
خرید گوشی
goodmorningtext
sweet romantic text messages
iphone
iphone6
refractory,sunriserefractory
کولیس
تبادل لینک
はてなブログ
کولیس
はてな
fashion
چت فارسی
چت روم فارسی
عاشقانه
چت فارسی
فیس نما
ورزش 3
وبلاگ دهی
فیس بوک
چت
چت روم
ققنوس چت
رز بلاگ